Tvorba finančních prostředků:
Základním zdrojem finančních prostředku jsou:
- Členské příspěvky. Jejich výše se řídi Stanovami OS
- Ostatní příjmy
Využívaní finančních prostředků:
Výbor ZO (dále jen VZO) odpovídá členské základně za účelné, hospodárné a efektivní používáni finančních prostředků.
Odborové finanční prostředky slouží především:
- K financování činnosti
- K uspokojovaní zájmů a sociálních potřeb všech řádných členů OS KOVO, registrovaných u ZO a případně jejich rodinných příslušníků.
Účel a zásady použití odborových finančních prostředku:
K zabezpečení činnosti základní organizace, péče o své členy a jejich rodinné příslušníky, lze použít odborových finančních prostředků v souladu se schváleným rozpočtem konferenci nebo Členskou schůzi na:
- sociální výdaje
- schůzovou Činnost
- kulturní a sportovní Činnost
- jiné účely
Za rodinného příslušníka se povazuji manžel, (manželka, druh, družka), děti do skončení povinné školní docházky a poté do dosazeni veku 26 let, jestliže se soustavně připravují na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem. Dále děti:
- které se nemohou připravovat na budoucí povolání nebo být zaměstnaný pro nemoc anebo jsou pro tělesné, smyslové nebo mentální postižení trvale práce neschopny.
- osvojené nebo převzaté do péče, nahrazující péči rodičů
- manžela (manželky, druha, družky), žijící ve společné domácnosti
- na než člen (členka) platí výživné, pokud nebyl/a/ zbaven/a/ rodičovských práv
Při akcích organizovaných základní organizaci, lze podávat a z odborových prostředků hradit občerstvení.
Peněžní plnění:
Peněžité dary a podpory po členství v ZO delším než 6 měsíců rok maximálně do výše:
- Sociální příspěvek na dovolenou, dětský tábor či SVP …1.000,–Kč/os
- Sociální příspěvek na kulturu 300,–Kč/os ( 2x ročně )
- Sociální příspěvek na zdraví ..200,–Kč /os ( 2x ročně)
- Za 3 bezplatné odběry krve 300,-Kč/os
- Narozeni dítěte 1000,-Kc/dítě
- Za udělení Cestné Jánského plakety nebo Zlatého kříze… 1000,-Kč/os
- Dárková poukázka k Vánocům dle rozhodnuti Výboru ZO
Tuto podporu lze poskytnout jen po členství v ZO delším něž 10 kalendářních měsíců nově přijatého člena a během této doby je nutné, aby měl člen uhrazeny všechny měsíční příspěvky (1Ox)
Pokud stálý člen nemá z jakéhokoliv důvodu (např. nemoc, ukončení pracovního poměru atd.) uhrazeny měsíční příspěvky ve výši 10 měsíčních plateb za daný kalendářní rok, nárok na tento příspěvek zaniká a není možné ho nárokovat.
lze Čerpat opakovaně v kalendářním roce.
- Příspěvek za doporučeni nového člena……….. 500,–Kč/os
Tento příspěvek je možné uplatnit po uplynuti třech kalendářních měsíců od registrace nového člena.
Schůzová činnost.
Při schůzové činnosti může být poskytnuto občerstvení do výše 300,-Kc na účastníka. Při dlouhotrvající schůzi, ( t.j. nad 5 hodin) konferenci nebo školení, které zasahuje do doby podávaní některého z hlavních jídel, lze kromě občerstvení poskytnout oběd nebo večeři v ceně do 300,- Kč na jednotlivé jídlo.
Sportovní a kulturní činnost.
-
- Nájem za místnost (dle skutečnosti)
- Sportovně společenské akce pořádané ZO 200,-KC/os
- Organizuje-li ZO akce soutěžního charakteru, lze poskytnout občerstvení do výše 200,-Kc/os na účastníka a vítězům ceny podle propozic, schválených ZO.
- Nájem tělovýchovných a sportovních zařízení (dle skutečnosti).
- Předplatné vstupenek na kulturní a sportovní ….. dle rozhodnutí Výboru ZO
Jiné účely.
-
-
- Odměna hospodaře ZO, případně jiného funkcionáře ZO, bude do výše: 2x vstupné zdarma na každou akci pořádanou ZO.
- Odměny za provedeni mimořádných prací, které nelze jinak zabezpečit, něž uzavřením dohod o pracích, konaných mimo pracovní poměr (odměny podléhají dani ze mzdy, popřípadě odvodu na sociální a zdravotní pojištěni).
- Vybavení, investice a pojištění.
-
Členská schůze nebo konference může rozhodnout o nákupu zařízení a vybavení pro činnost základní organizace /základní prostředky, předměty postupné spotřeby apod.
Čerpat peněžní plnění lze pouze v příslušném kalendářním roce. Jeho čerpání nelze převádět do následujících kalendářních roku! !!!
Rozhodovaní. pravomoce a odpovědnost v otázkách hospodaření ZO:
V otázkách hospodaření sleduje základní organizace ekonomickou efektivnost ve využívaní odborových finančních prostředků a prosazuje princip hospodárnosti.
A ) Členská schůze nebo konference.
Nejvyšším rozhodujícím organem v ZO je členská schůze nebo konference, která zejména:
-
- projednává a schvaluje rozpočet a čerpáni rozpočtu ZO
- schvaluje ,Zásady hospodaření“ ZO a jejich případné změny
- schvaluje výdaje vyšší něž 1000,-Kc, pokud již nebyly schváleny v rozpočtu základní organizace
B) Výbor základní
- VZO odpovídá za včasnou tvorbu zdrojů, správu odborových finančních prostředků a jejich účelné využití. Jako výkonný orgán řídí a zabezpečuje plnění všech úkolů, které souvisejí s ekonomickým zabezpečením činnosti základní organizace.
- VZO odpovídá členské schůzi nebo konferenci za řádné hospodaření
V tomto smyslu zejména:
- připravuje a projednává návrh rozpočtu a čerpání rozpočtu ZO, který spolu se stanoviskem DaRK (revizora hospodaření), předkládá členské schůzi nebo konferenci
- odpovídá za řádné a včasné placení a zúčtování členských příspěvků vůči OS KOVO
- na základě stanoviska DaRK (revizora hospodaření) rozhoduje o vyplacení odměny hospodáři, případně dalším funkcionářům
- rozhoduje o poskytnutí daru a sociálních podpor
- schvaluje výdaje do 10 000,- Kč, pokud již nebyly jednotlivě schváleny v rozpočtu základní organizace
- včas projednává a odstraňuje zjištěné nedostatky v hospodaření a provádí opatření podle návrhu DaRK (revizora hospodaření)
- plní povinnost vůči organům státní správy
C) Předseda základní organizace.
organizováním a řízením práce ZO je pověřen předseda ZO, který odpovídá za řádné projednávání a rozhodovaní v otázkách hospodaření ZO. S funkcí předsedy souvisí i pravomoc a odpovědnost v konkrétním provádění hospodářsko-finanční agendy ZO a to zejména:
- spolu s hospodářem, popřípadě s jinými pověřenými členy ZO , má dispoziční oprávnění nakládat s prostředky ZO, uloženými na účtech u peněžních ústavů
- v souladu s pravidly pro pokladní operace podepisuje příkazy k úhradě výdajů ZO
- dbá na řádné vedení hospodářsko-finanční agendy ZO, ověřuje si její stav a úroveň, vyžaduje na DaRK (revizorovi hospodaření) pravidelnou kontrolu a sleduje realizaci přijatých opatření k odstraněni zjištěných nedostatků nebo opatření ke zlepšení práce na Úseku odborového hospodaření
- dbá na řádné instruovaní a proškolovaní hospodáře v základním rozsahu v součinnosti s DaRK (revizorem hospodaření)
- zabezpečuje řádné předání hospodářsko-finanční agendy ZO při změně funkcionářů, kteří mají bezprostřední vztah ke správě odborových finančních prostředku.
D) Hospodář výboru základní organizace.
Hospodář ZO při plnění své funkce:
- odpovídá za správu finančních a hmotných prostředku ZO na zaklade uzavřené dohody o odpovědnosti za ztrátu svěřených věcí.
- organizuje a zabezpečuje placení a zúčtovaní členských příspěvků a jejich evidenci, zajišťuje odvod příslušné části členských příspěvků na OS KOVO,
- spolupodepisuje finanční operace, provádí pokladní operace a dbá na správnost ověřovaní uctěních dokladů,
- ve spolupráci s ostatními funkcionáři připravuje návrh rozpočtu a čerpání rozpočtu a předkládá je k projednání ZO a DaRK (revizorovi hospodaření),
- vede účetnictví ZO a evidenci členů,
- zajišťuje instruovaní všech funkcionářů, kteří mají bezprostřední vztah k hospodaření ZO,
- dbá, aby všechny výdaje ZO byly v souladu s přijatými zásadami pro hospodaření ZO a byly uskutečňovány podle rozpočtu, schváleného členskou schůzí nebo konferencí
- dbá na dodržovaní finanční a rozpočtové kázně v ZO, prosazuje účelné a hospodárné používání odborových finančních prostředku
- pokud jsou některými částmi hospodářsko-finanční agendy pověřeni další členové, kontroluje její provádění
- spolupracuje s DaRK (revizorem hospodaření) a je povinen ji umožnit kontrolu hospodaření
- dbá na správné a včasné plnění povinností vůči organům státní správy
Hospodař ZO má právo dávat pokyny k zajištění správného a včasného provádění hospodářských operací: vedení evidence a sestavování výkazu o hospodaření ZO a jejich zařízení.
Obdrží-li hospodář od předsedy ZO nebo jiného pověřeného funkcionáře příkaz, který je v rozporu se zásadami hospodaření ZO, usnesením Členské schůze nebo konference, nebo narušuje finanční rozpočtovou kázeň, upozorní jej na tyto skutečnosti. Pokud předseda nebo jiny funkcionář trvá na svém příkazu, je hospodař povinen seznámit s tím DaRK (revizora hospodaření)
V případě nesouhlasu s DaRK (revizorem hospodaření) postoupí hospodář celou záležitost členské schůzi nebo konferenci ZO.
DaRK (revizor hospodaření).
- Hlavním článkem v systému kontroly odborového hospodaření je DaRK (revizor hospodaření), která jako volený orgán zastupuje cleny ZO v soustavné kontrole hospodaření ZO.
- DaRK (revizor hospodaření) zaujímá stanovisko ke všem otázkám odborového hospodaření. O své činnosti podává zprávu členské schůzi nebo konferenci. Ve své práci se řídí rámcovými zásadami pro provádění revizi hospodaření, vydaných OS KOVO.
- Při zjištěni zpronevěry, rozkrádaní majetku ZO nebo jiných trestních činnosti (i důvodného podezření) související s odborovým hospodařením, předkládá členské schůzi či konferenci návrh na způsob řešení. DaRK (revizor hospodaření) provádí kontrolu minimálně 2x ročně.
Hospodářsko-finanční agenda základní organizace:
A) Zásady nakládaní s majetkem:
- Každý pokladní doklad a finanční operaci (výběr, převod a další…) podepisují a provádějí současně vždy minimálně dva členové ZO. A to předseda ZO, hospodář ZO, místopředseda ZO případně jiný pověřený člen výboru ZO. Tento postup se týká všech pokladních a bankovních operaci a účetních dokladu.
- Provádění pokladních operaci a dispozic s peněžními prostředky na běžném účtu u peněžního ústavu se řídí předpisy o účetnictví. Výdaje spojené s účasti při akcích /akce, na kterých se účastníkům podává občerstvení, vstupenky na kulturní, sportovní a jiné akce, zájezdy apod./ musí byt doloženy prezenční listinou, seznamem účastníku. Všechny účtenky musí mít průkazný předmět jehož se týkají, částku, datum, razítko a podpis prodejce.
- V pokladně ZO smí byt po skončení pracovního dne nejvýše hotovost ve výši 50.000,- Kč (včetně cenin).
- Výjimku z tohoto limitu schvaluje členská schůze nebo konference
- Při provádění pokladních operaci má hospodař povinnost:
- odvádět veškerou nadlimitní hotovost na běžný účet
- inventarizovat pravidelnou pokladní hotovost
- kontrolovat provádění a dokumentaci pokladních operaci
- příjmové a výdajové pokladní doklady musí byt řádně označené a očíslované
- vést peněžní deník (Jednoduché účetnictví) nebo pokladní knihu (podvojné účetnictví), vykazovat v něm zůstatek hotovosti, minimálně k 31.12. příslušného kalendářního roku provést inventarizaci, tzn. odsouhlasit stav hotovosti se stavem v peněžním deníku nebo pokladní knize. Případný schodek zaznamenat a napsat protokol o důvodu vzniku schodku a návrh řešení nápravy.
- Hospodář nesmí vést současně jinou pokladnu. Při dočasné nepřítomnosti funkcionáře zodpovědného za pokladní operace, pověří ZO vedením pokladny jiného funkcionáře. V takovém případě je nutno provést inventarizaci pokladní hotovosti a předat pokladnu protokolárně.
B) účetnictví a výkaznictví
- Základní organizace vede o svém hospodaření Účetnictví, a to o finančním hospodaření v peněžním deníku, o hmotném majetku v inventární knize a vede knihu závazků, pohledávek a cenin a má zpracovanou a schválenou Účetní směrnici.
- Výsledky hospodaření schvaluje členská schůze nebo konference. Výkazy o hospodaření i ostatní hospodářsko-finanční agenda se vede na příslušných tiskopisech /peněžní deník, doklad o přijmu a výdeji hotovosti, výběrčí knížka členských příspěvku – podle potřeby základní organizace, výkaz o hospodaření ZO, inventární kniha, inventární karty /.
- Dle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění, je ZO povinna vést účetnictví. Náležitosti účetních dokladu jsou dány tímto zákonem.
- ZO je povinna dle zákona o účetnictví vypracovávat výkazy dle typu vedeného účetnictví.
- Povinnost zveřejnovat účetní závěrku ve sbírce listin veřejného rejstříku.
C) Majetek
- Drobný majetek do 1.000,- Kč včetně je účtován do spotřeby a není o něm vedena ani podrozvahová evidence. Drobný majetek od 1.000,- Kč do 40.000,- Kč včetně je účtován do spotřeby a je evidován na inventárních kartách DrM v podrozvahové evidenci.
D) Účetní období.
- Účetním obdobím je příslušný kalendářní rok.
E) Archivace.
- ZO, zejména předseda a hospodář, zabezpečí řádnou úschovu a archivaci dokumentace o hospodaření ZO. Je nutné zabezpečit protokolárně předané agendy a ověření stavu předávaných finančních prostředků nebo hmotného majetku do 4 týdnu po změně funkcionáře- zajišťuje pověřeny funkcionář ZO.
- Předaní se zúčastní dosavadní i nový funkcionář a hospodář ZO, příp. revizor hospodaření. Při změně hospodáře se dále zúčastní předseda nebo jím pověřený člen ZO a DaRK (revizora hospodaření).O předání agendy informuje předseda ZO spolu s DaRK (revizorem hospodaření) ZO na nejbližším zasedaní.
- Obdobně se postupuje při změnách funkcionářů nebo pracovníku v zařízeních
F) Odpovědnost funkcionářů
- Hospodář, předseda a další funkcionáři, kteří disponují finančními prostředky a majetkem ZO, mají hmotnou odpovědnost podle občansko-právních předpisů a musí mít uzavřenou dohodu o odpovědnosti k ochraně hodnot svěřených k vyúčtovaní.
Kontrola hospodaření ZO:
- Kontrola je jedním z předpokladu dobrého hospodaření, napomáhá k zajištění pořádku, hospodárnosti a finanční kázně. Hospodaření ZO je především pod kontrolou ZO, který projednává a rozhoduje zásadní otázky hospodaření a DaRK (revizora hospodaření).
Závěrečné ustanovení.
- Zásady hospodaření ZO nabývají účinnosti dnem jejich schválení členskou schůzí (konferencí) ZO konanou dne 14.11.2022. a jsou platné a účinné do schválení nových zásad hospodaření .
V Bitozevsi dne 14.11.2022.